Naprawa komputera w autoryzowanym serwisie czy nieautoryzowanym

Posiadanie sprzętu komputerowego wiąże się z koniecznością jego okresowego serwisowania. W przypadku urządzeń nowych, które posiadają gwarancję naprawy bądź przegląd techniczny wykonywany jest najczęściej w autoryzowanych punktach serwisowych. Warto jednak wiedzieć co zrobić z urządzeniem po utracie gwarancji i jak zadbać o jego stan techniczny.

Serwisy autoryzowane czy nieautoryzowane?

Jest to pytanie, na które odpowiedź można znaleźć bardzo łatwo. Ogólnie rzecz biorąc można stwierdzić, że serwis autoryzowany nadaje się do naprawy urządzeń, które posiadają aktywną gwarancję producenta. Jest to spowodowane faktem, że utrzymanie przedłużonej gwarancji jest zobligowane do kontroli komputera tylko i wyłącznie przez takowe punkty napraw dedykowane przez producenta. Jeżeli chodzi o nieautoryzowane zakłady serwisowe są one najlepszą opcją dla urządzeń starszych, które utraciły już gwarancję producenta. Dzięki takim przedsiębiorstwom można liczyć na profesjonalną naprawę sprzętu komputerowego w bardzo przystępnych cenach rynkowych. Nie ma więc jednoznacznej odpowiedzi na wyżej postawione pytanie. Można jedynie stwierdzić, że wybór serwisu powinien być zależny od aktywności gwarancji urządzenia.

Czym różnią się punkty autoryzowane od pozostałych?

W tym przypadku należy wymienić przede wszystkim sposób naprawy przyjmowanych sprzętów elektronicznych. Serwis autoryzowany otrzymując komputer do naprawy zazwyczaj nie zajmuje się wymianą uszkodzonych podzespołów lecz od razu całej jednostki centralnej lub określonych segmentów. Oznacza to, że nawet w przypadku błahej naprawy dochodzi do sytuacji, w której wykonywana jest kosztowna wymiana, za którą najczęściej trzeba dopłacić, ponieważ koszty przewyższają te, które obejmuje umowa gwarancyjna producenta.

Natomiast wybierając punkty napraw, które nie są dedykowane przez producentów komputerów można liczyć w szczególności na darmową wycenę oraz wymianę tylko i wyłącznie uszkodzonych podzespołów. Warto także wiedzieć, że nieautoryzowane serwisy nie pobierają pieniędzy od klienta oraz informują go jeśli naprawa jest całkowicie nieopłacalna. Krótko mówiąc – autoryzowane punkty serwisowe pobierają opłaty niemalże w każdym możliwym przypadku. Jeśli komputer ma zostać naprawiony profesjonalnie to należy udać się do pozostałych punktów, które zajmują się niezależną naprawą komputerów i innego sprzętu elektronicznego. Ciekawostką jest też fakt, że firmy, które nie współpracują z żadnymi producentami na zasadzie gwarancji używają przede wszystkim oryginalnych części oraz udzielają pisemnych oświadczeń odnośnie jakości wykonanej usługi i zamontowanych podzespołów.

Jak wygląda naprawa w nieautoryzowanym serwisie?

Jest to bardzo krótki proces, który polega na dostarczeniu urządzenia do wstępnej wyceny w siedzibie firmy. Kolejno, jeżeli koszty zostaną zaakceptowane przez klienta, serwis komputerów przystępuje do rozpoczęcia procedury naprawy komputera. Po dokonaniu czynności serwisowych i wymianie podzespołów na nowe (oryginalne) dochodzi do fazy testów, które wykazują czy naprawa została przeprowadzona z sukcesem. Jeżeli komputer przechodzi wszystkie testy pozytywnie to jest przekazywany do rąk klienta. Istnieje także możliwość odbioru oraz dowozu naprawionego urządzenia bezpośrednio pod drzwi interesanta. 

Co wybrać, dedykowany serwis czy nieautoryzowany punkt napraw?

Jest to pytanie, na które bardzo łatwo można odpowiedzieć, ponieważ serwisy autoryzowane wybieramy zazwyczaj wtedy, kiedy gwarancja urządzenia uległa już przedawnieniu. Wynika to z tego względu, że tego typu serwisy nie są profesjonalne jeśli chodzi o zakres oferowanych usług. Zazwyczaj zawyżają one ceny napraw oraz nie dokonują drobnych działań w związku z wymianą określonych podzespołów, które ulegają uszkodzeniu. Najczęściej proponują rozwiązanie, które opiera się na stworzeniu praktycznie nowego komputera – niestety wiąże się to z bardzo dużymi kosztami. Serwisy nieautoryzowane dają możliwość bezpłatnej wyceny, naprawy tylko zepsutych elementów oraz przedłużenia gwarancji polegającej na oświadczeniu jakościowym o wykonanej usłudze i zakupionych komponentach. Reasumując można śmiało stwierdzić, że jedynym słusznym wyborem będą pozostałe punkty serwisowe, które nie mają nic wspólnego z naprawami gwarancyjnymi producentów komputerów. Wybierając te firmy można mieć pewność, że usługi zostaną zrealizowane z należytą starannością oraz przez wykwalifikowanych specjalistów zajmujących się sprzętem informatycznym na co dzień. Ważne jest jednak aby wybierać tylko i wyłącznie renomowane przedsiębiorstwa, które istnieją na rynku od dłuższego czasu i posiadają bardzo dobre opinie wśród klientów.

Przejdź do innego artykułu