Korzyści płynące z posiadania certyfikatu – dlaczego warto

Certyfikaty jakości, systemów zarządzania, procedur produkcyjnych czy samych produktów są ważnym elementem budowania wizerunku marki godnej zaufania, sprawdzonej i dbającej o spełnianie najwyższych standardów w każdym aspekcie swojej działalności. Ich wdrażanie jest dla wielu firm kosztowną, ale opłacalną inwestycją zwracającą się w postaci większego zaufania klientów, konkurencyjności na rynku i możliwości pozyskania lepszych kontrahentów. Co zyskasz, decydując się na zdobycie certyfikatu i w jakich obszarach możesz certyfikować swoją firmę?

Zalety certyfikacji – dlaczego warto w nią inwestować?

Na decyzję o sięgnięciu po certyfikaty wpływa najczęściej chęć spełnienia wymagań kontrahentów, rynku docelowego oraz chęć przyciągnięcia uwagi klientów i wyróżnienia się na tle konkurencji. Sama certyfikacja, zarówno w obszarze jakości, systemów zarządzania, jak i obszarów specyficznych dla różnych branż przynosi jednak znacznie więcej korzyści, wpływając pozytywnie zarówno na zewnętrzny wizerunek firmy, jak i jej wewnętrzną organizację.

Ze względu na konieczność spełnienia wysokich standardów i wymagań obowiązujących dla danego certyfikatu, firmy decydujące się na proces certyfikacji po jego zakończeniu zyskują zwykle znaczny wzrost jakości wykonywanych usług czy wytwarzanych produktów.

Przy lepszej organizacji pracy i skupieniu nie tylko na uzyskaniu, ale i utrzymaniu certyfikacji, firmy mogą być bardziej konkurencyjne na rynku i budować swój wizerunek w oparciu o realne, wymierne wartości.

Co zyskasz dzięki certyfikowaniu firmy?

Certyfikaty ISO, certyfikaty specyficzne dla branży, a także wiele innych certyfikatów świadczących o rzetelności i wiarygodności finansowej firmy, jakości produktów czy wyznawanych wartościach (np. tworzeniu produktów wegańskich) przyznawane są dla firm, które są w stanie spełnić określone standardy. Wiele firm decydujących się na certyfikację dopiero w procesie przygotowania do certyfikacji opracowuje wewnętrzne systemy zarządzania i polityki pracy zgodnej z wymaganiami standardów, poprawiając w ten sposób dynamikę i wydajność własnej działalności. Wybierając certyfikat dajesz swojej firmie szansę na rozwój i dokładne przeanalizowanie wszystkich błędów, zagrożeń i ryzyka, które mogą ograniczać potencjał rozwoju firmy.

Certyfikat może stać się oczywiście ważnym elementem reklamowym dla Twojej firmy. Wykorzystując informację o uzyskanych certyfikatach w materiałach reklamowych, dokumentach sprzedażowych, przekazie medialnym czy wizerunku budowanym w sieci zdobywasz uwagę i zaufanie klientów oraz kontrahentów. Certyfikację warto rozważyć w pierwszej kolejności pod kątem usprawnienia działania firmy, a dopiero później dopatrywać się dodatkowych korzyści, ale trudno nie zauważyć że to właśnie te ostatnie są widoczne dla klientów i konkurencji, a więc pozwalają wyróżnić firmę na rynku.

certyfikacja iso

Główne obszary certyfikacji wybierane przez największe firmy na rynku

Podstawową i najszerszą kategorią certyfikatów, jakie można uzyskać dla swojej działalności są certyfikaty ISO – Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej, która opracowała standardy dla ponad 22 tysięcy certyfikatów dla różnych branż i w obrębie różnych obszarów ich działalności. Międzynarodowe certyfikaty ISO są respektowane na całym świecie, co zdecydowanie ułatwia firmom nawiązywanie relacji biznesowych na rynkach międzynarodowych. Głównym założeniem wielu systemów ISO jest optymalizowanie procesów, redukowanie strat i minimalizowanie ryzyka, co  przekłada się na lepszą organizację i oszczędność czasu oraz cięcie kosztów przy uzyskiwaniu lepszego produktu lub usługi. Nawet najprostszy i najpopularniejszy certyfikat zarządzania jakością ISO 9001 jest w dalszym ciągu wartym uwagi krokiem – inwestuje w niego wiele firm, co sprawia że te bez certyfikatu nie mają szans konkurować z nimi o klientów.

Wśród głównych obszarów, które można certyfikować w obrębie działalności firm należy wymienić systemy zarządzania jakością, zarządzania środowiskowego, zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, zarządzania bezpieczeństwem informacji, zarządzania bezpieczeństwem żywności (w branży spożywczej) oraz wiele obszarów związanych ze specyfiką działalności danej branży – swoje certyfikaty ISO mają branża motoryzacyjna, energetyczna, spożywcza, medyczna i wiele innych. To, o jaki certyfikat będziesz się ubiegać zależy w dużej mierze od tego, jakie wartości reprezentowane przez Twoją firmę chcesz podkreślić i w jakich obszarach chcesz się doskonalić.

Dotyczący systemów zarządzania jakością certyfikat ISO 9001 jest zawsze dobrą inwestycją – zapewnia poprawę wizerunku firmy, uczy szybszego reagowania na zmiany na rynku i poprawia komunikację wewnętrzną firmy, co przekłada się na lepszą jakość produktów, usług i ogólnego funkcjonowania firmy.

Przejdź do innego artykułu