Gdy na rynek wchodzi nowa marka, jej twórcy zastanawiają się jak zareklamować swój produkt, aby wyróżniał się wśród innych, konkurencyjnych marek. Ważne jest bowiem, aby od pierwszych chwil istnienia firmy zaciekawić klientów oferowanym przez nas produktem.
Z pomocą przychodzi identyfikacja wizualna marki, na którą składa się wiele elementów, ale jeden z nich – obok nazwy – jest kluczowy, to logo. Zazwyczaj bowiem kontakt z daną marką zaczyna się właśnie od logo. Zazwyczaj tworzeniem logo zajmuje się grafik specjalnie zatrudniony przez firmę lub wynajmowany jedynie do stworzenia odpowiedniego logo, które od tej chwili będzie reprezentowało firmę.
Podczas tworzenia tożsamości nowej marki lub podnoszenia jakości działań istniejących już na rynku marek, ważne jest, aby identyfikacja wizualna skierowana byłą w dwóch kierunkach: zarówno do osób wewnątrz, odpowiedzialnych za swoją markę, jak i do odbiorców zewnętrznych. Warto zwrócić tutaj uwagę na podstawowe działania potrzebne podczas identyfikowania marki:
- identyfikacja wizualna musi wywoływać odpowiednie skojarzenia, aby utożsamiać daną markę, to znaczy, że klient musi w sposób czytelny i szybki odebrać obraz;
- znak firmowy danej marki – czyli logo – powinien zostać zaprojektowany w sposób, który oddaje istotę firmy oraz pokazuje branżę, w jakiej specjalizuje się owa firma;
- znacząca jest także odpowiednia reklama, dzięki której logo firmy, jej nazwa i charakter świadczonych usług zostanie na długo w pamięci potencjalnego klienta
- wizualny znak marki może być odbierany w odniesieniu do jakości całej marki, dlatego przemyślany sposób i dokładność wykonania nie mogą zrazić klienta, mają go zauroczyć, zaciekawić, sprawić, że z całą stanowczością sięgnie właśnie po tę, a nie inną markę, wszelkie błędy, pomyłki, czy niedociągnięcia mogą być powodem odrzucenia przez potencjalnych klientów;
- jak w przypadku firmy Nike posiadającej swój własny identyfikator wizualny, ale udostępniającej go swoim liniom produkcyjnym, jak np. Nike Golf – znak marki może służyć do reprezentowania innych działów związanych z marką;
- nie bez znaczenia pozostaje identyfikacja dla osób wewnątrz firmy, które są jej twórcami i identyfikują się z nią jako grupa reprezentacyjna marki.
Rebranding – czy zawsze jest konieczny?
Kiedy marka posiada już swoją tożsamość, jest znana i wyróżniana na rynku, to znak, ze została właściwie zbudowana, ale nie można spocząć na laurach, bowiem konkurencja nie śpi. Podstawowym zadaniem firmy, zarówno początkującej, jak i tej, która jest obecna na rynku już od dłuższego czasu jest rebranding, czyli znaczna modyfikacja któregoś (lub wszystkich) z elementów składowych marki. Głównym zadaniem rebrandingu jest “odnowienie” marki – np. dodanie jej określonych właściwości, podkreślenie konkretnych zmian wewnątrz firmy lub przeniesienie marketingu na jakieś cechy marki lub produktu. Trzeba jednak pamiętać, że rebranding musi dokonać się szybko i sprawnie, by na rynku nie funkcjonowały równocześnie dwie marki.