Infokioski przyszłością marketingu? Jak działają i jakie są ich zalety?

Popularność infokiosków ciągle rośnie, ludzie już nie podchodzą do nich z nieufnością, tylko w pełni korzystają z ich możliwości, coraz częściej możemy je też spotkać w miejscach takich jak centra handlowe, gdzie ruch jest bardzo duży, a ludzie potrzebują często szybko uzyskać konkretną informację.

 

Intuicyjność i prostota

Infokioski są urządzeniami dotykowymi, które swoim kształtem przypominają tablicę i taką przecież pełnią też funkcję – tablicy informacyjnej. W porównaniu jednak do typowych tablic, te charakteryzują się nie tyle kształtem, co ustawieniem, ponieważ są one lekko pochylone, żeby użytkownikowi było łatwiej ją obsługiwać.

Wszystkie komponenty są wykonane z wysokiej jakości materiałów, co zapewnia bezpieczeństwo i długą żywotność sprzętu, a szczególnie ekranu, który dobrze niezabezpieczony mógłby pęknąć pod większym naciskiem. Oprócz tego infokiosk jest wyposażony w szybki i wydajny procesor, a w niektórych przypadkach nawet w głośniki. Warto też zwrócić uwagę na wielkość ekranu, która umożliwia zaprezentowanie w jednym kadrze dużej ilości informacji w wyraźny i czytelny dla wszystkich sposób.

Użytkownik, nawet ten najmniej zaawansowany technicznie, będzie mógł szybko i łatwo wykonać zamierzoną czynność dzięki intuicyjnemu panelowi sterowania. W taki sposób można uzyskać dostęp na przykład do informacji turystycznej, ale także doładować telefon, kupić bilety czy wydrukować zdjęcia. Bez wątpienia każdy spotkał się z takimi infokioskami i wie jak proste są one w obsłudze.

 

Zastosowanie w marketingu

Multimedialny nośnik informacji, jakim może być infokiosk, ma za zadanie ułatwić dostęp do pewnych informacji lub zapewnić możliwość wykonania jakichś czynności, na przykład dokonania zakupu. Oprócz tego mogą informować o położeniu sklepów w galeriach handlowych przez co znajdują się w każdym gmachu takich budynków. Widać tutaj jednak też duży potencjał dla działań marketingowych i budowania nowych strategii w oparciu o te niepozorne infokioski.

Można za ich pomocą zająć się budowaniem u potencjalnych klientów świadomości marki, ale także zbieraniem informacji o poszczególnych produktach lub opinii o firmie. Tak naprawdę są one skarbnicą wiedzy dla przedsiębiorców, ponieważ mogą oni poznać rzetelne informacje o upodobaniach klientów, którzy składają poprzez infokioski zamówienia, zapisują się do newsletterów, programów lojalnościowych, składają reklamacje, a także za ich pomocą mogą poznać szczegółowe dane dotyczące poszukiwanych lub wybranych produktów.

Oprócz tych oczywistych korzyści można wprowadzić do infokiosku elementy identyfikacji wizualnej naszej firmy. Nie zawsze musi to być od razu logotyp, czasami wystarczą grafiki jednoznacznie kojarzące się z motywem graficznym występujących na wszystkich materiałach firmowych, jednak w przypadku nie wszystkim znanej firmy, warto pomyśleć jednak o umieszczeniu logotypu, który oprócz sygnetu byłby zaopatrzony w nazwę firmy.

Wykorzystanie na pulpitach i stronach kolorów, kształtów, nazw oraz haseł kojarzących się z daną marką poprawi rozpoznawalność firmy, dlatego warto z tego korzystać nie tylko podczas oferowania zniżek i prowadzenia konkursów. Skutkiem wprowadzenia do infokiosku elementów naszej identyfikacji wizualnej będzie lepsze rozpoznawalnie marki, jednak poprzez zastosowanie takich urządzeń dajemy także sygnał klientom, którzy będą kojarzyli naszą markę z innowacyjnymi rozwiązaniami, szybkim zdobywaniem informacji i kupowaniem, ale także prostotą i działaniami mającymi na celu dobro użytkownika.

Nie zawsze jednak wszystko dzieje się od razu tak jakbyśmy tego chcieli, dlatego zanim podejmie się jakiekolwiek działania, trzeba ustalić konkretny cel wprowadzenia infokiosków i korzyści jakie chcemy osiągnąć, a wśród których powinno się znaleźć między innymi usprawnienie komunikacji między firmą a klientem.


Materiał przygotowany na podstawie danych źródłowych agencji reklamowej IMS.fm

Źródło zdjęcia: wikipedia.org

Przejdź do innego artykułu