Facebook czy LinkedIn? Które narzędzie lepiej wypromuje markę?

Facebook i LinkedIn to popularne serwisy społecznościowe. Profile na Facebooku tworzone są w celu nawiązania kontaktu z rodziną i przyjaciółmi, natomiast LinkedIn jest zorientowany na biznes. Które narzędzie lepiej wybrać, by promować swoją markę?

Podobieństwa

Zarówno Facebook, jak i LinkedIn, to social media, w których rejestracja jest darmowa. Jako firma możemy założyć profil i tworzyć wokół siebie społeczność. Obydwie platformy umożliwiają również wykupienie reklam, które możemy targetować przy użyciu danych zgromadzonych w serwisie. Wyglądają więc bardzo podobnie, jednak są między nimi zasadnicze różnice.

Dwa bardzo różne narzędzia

Pomimo tego, że mówimy tu o dwóch social mediach są to jednak bardzo różne platformy i należy o tym pamiętać. LinkedIn jest znacznie bardziej korporacyjnym i biznesowym narzędziem, które świetnie sprawdza się w nawiązywaniu kontaktów B2B lub podczas rekrutacji.

Facebook to platforma komunikacyjna w której dominuje przekaz lifestylowy. Użytkownicy z chęcią oglądają i udostępniają lekkie, zabawne treści. Szeroko wykorzystywany jest również czat, na którym użytkownicy piszą między sobą, ale również do marek.

Jakie korzyści ma wykorzystywanie Facebooka dla Twojej marki?

Z Facebooka korzysta aż 16,3 miliona osób powyżej 13 roku życia w Polsce. Możemy tam znaleźć wszystkich – i starszych, i młodszych. Największą grupą są osoby pomiędzy 25 a 30 rokiem życia – stanowią oni 29% wszystkich użytkowników. Jak widać zdecydowaną zaletą tej platformy jest szerokie dotarcie. Można założyć, że niezależnie od tego w jakim wieku jest Twoja grupa docelowa na pewno znajdziesz ją na FB.

Na tej platformie możesz udostępniać zdjęcia, filmy i osobiste historie. Pozwala to dotrzeć do klientów na bardziej osobistym poziomie. Mogą spojrzeć na firmę „zza kulis” i zobaczyć jej codzienne życie, pracowników. Możemy też po prostu pokazać dystans do siebie i żartować. Dzięki temu marka jest bardziej ludzka, poznajemy jej charakter.

Na Facebooku mamy wgląd w to, jak działają nasze posty i do kogo docieramy. Możemy sprawdzić jaki jest zasięg każdego z nich i jakie budzi zaangażowanie (w tym polubienia, komentarze, udostępnienia). Dzięki temu jesteśmy w stanie ocenić, które treści działają skutecznie, a nad którymi musimy jeszcze popracować.

Jeżeli mamy zbudowaną społeczność to z łatwością przekierujemy stąd ludzi do atrakcyjnych treści na naszej stronie. Możemy publikować content z naszego bloga firmowego jako posty z linkiem na naszym fanpage i w ten sposób dodatkowo je promować.

Jakie korzyści ma wykorzystanie LinkedIn dla Twojej marki?

LinkedIn ma obecnie 400 milionów użytkowników z różnych branż w 200 krajach. Nad Wisłą korzysta z niego 2,6 miliona osób i ich liczba cały czas rośnie. Jest to mniejsza platforma niż Facebook więc niejednokrotnie nasze grupy docelowe mogą być mniejsze.

Na tej platformie możemy, a nawet powinniśmy, pokazać firmę jako całość. Włączamy to wszystkie osiągnięcia, pracowników, rezultaty i raporty. To miejsce gdzie eksponowanie wiedzy eksperckiej jest jak najbardziej na miejscu. Nie musimy się martwić, że szczegóły projektu będą nudne dla naszych odbiorców, ponieważ mówimy do profesjonalistów z branży. Dzięki temu dotrzemy z tymi informacjami do potencjalnych pracowników i klientów.

LinkedIn umożliwia nam dotarcie z naszymi komunikatami do liderów branży. Badania podają, że 49 procent kupujących B2B szuka sprzedawców patrząc na ich profile na tym portalu. Nie bez powodu jest to druga najpopularniejsza platforma komunikacyjna B2B inna niż poczta elektroniczna.

Kiedy Facebook, a kiedy LinkedIn?

Czy każda firma musi na to pytanie odpowiedzieć sama? Niekoniecznie – w tym celu warto wykonać audyt social media upewnić się co do tego, które medium ma większą siłę dla naszej marki. Niewątpliwie jednak w komunikacji B2C Facebook jest niezwykle skuteczny. LinkedIn będzie dużo lepiej działał w bezpośredniej rekrutacji pracowników i komunikacji B2B. Włożenie swojego czasu i energii w platformę najlepiej dopasowaną do nas pod kątem odbiorców, celów i branży jest najskuteczniejszym podejściem do mediów społecznościowych jakie firma może przyjąć. Jednak niejednokrotnie korzystne będzie wykorzystanie obydwu tych narzędzi i publikowanie na nich różnego contentu dopasowanego do danego kanału.

Przejdź do innego artykułu

Add Comment