Na rynku mamy coraz więcej firm produkujących towary bądź oferujących usługi w określonych sektorach. Powoduje to, że konsumenci, zarzucani ogromną ilością produktów i usług, mają nieskończenie wiele możliwości. By zaistnieć w tym konkurencyjnym gąszczu, przedsiębiorstwa inwestują w nowoczesne rozwiązania marketingowe mające na celu przyciągnięcie klienta. Jednym z nich jest tzw. digital signange. Czym jest, jakie efekty może przynieść i dlaczego?
Czym jest digital signage?
Wbrew pozorom digital signage to nie tylko telewizor zlokalizowany na przykład w galerii handlowej. Mimo że jest najbardziej widocznym elementem digital signage, tak naprawdę komponentów jest więcej, bowiem digital signage to pewien system, dzięki któremu na umieszczonych w pożądanych lokalizacjach monitorach przypominających telewizory prezentowana jest treść dostosowana do klienta. Często to treść reklamowa, która ma na celu zainteresować konsumenta i sprawić, by wrócił do nas po raz drugi bądź zakupił oferowany produkt.
Gdzie możemy spotkać ekrany systemu Digital signage?
Tak naprawdę w dobie szeroko rozwiniętego marketingu i wszechobecnej reklamy ekrany systemu digital signage spotkamy wszędzie tam, gdzie pojawiają się duże grupy potencjalnych klientów: w centrach handlowych w postaci infokiosków, na uczelniach jako ekrany, na przykład LCD, na dworcach, lotniskach, w hotelach, a nawet budynkach użyteczności publicznej, takich jak urzędy. Mogą pokazywać wszystko: promocje, pogodę, restauracyjne menu, program kinowy czy treści edukacyjne, a nawet rozrywkowe.
W jakim celu stosuje się system digital signage i dlaczego w ogóle nazywamy go systemem?
Treść wyświetlana na ekranach nie jest przypadkowa. Podobnie jak planuje się różnego rodzaju kampanie marketingowe produktu czy usługi, uwzględniając porę roku czy gorący sezon na dane usługi, tak samo planuje się treści prezentowane na ekranach w ramach systemu digital signage. Marketing prowadzony w ten sposób sprawdzi się z pewnością w firmach o dużym zasięgu – jeśli sklepy danej marki znajdują się w wielu miastach w Polsce, warto, by kampanie marketingowe stanowiły pewną całość – można to osiągnąć właśnie za pomocą systemu digital signage, synchronizując treści pojawiające się na wielu monitorach w różnorakich lokalizacjach.
Dlaczego warto zainwestować w system digital signage?
Czy mamy gwarancję, że nasz klient otworzy maila od nas? Nie. Czy mamy gwarancję, że zapisze się na newsletter? Nie. Ponieważ komunikacja internetowa, chociaż w dzisiejszych czasach niezbędna, jest komunikacją pośrednią, na pewne zachowania naszych klientów nie mamy wpływu. Digital signage należy do marketingowej komunikacji o charakterze bezpośrednim – nawet jeżeli nasz potencjalny bądź obecny klient nie ma czasu, to ekran o dużych rozmiarach z pewnością rzuci mu się w oczy, choćby nie był tego świadomy. Być może dzięki niemu zwróci uwagę na promocje reklamowane przy użyciu ekranu albo wydarzenia promowane z jego pomocą?
Sekrety sukcesu digital signage? Reagowanie na zmiany rzeczywistości
Podobnie jak w marketingu internetowym, tak i w zaawansowanych systemach digital signage możliwe jest dopasowanie wyświetlanej treści do patrzącego na monitor klienta. Tym samym inne reklamy można wyświetlać Paniom, a inne Panom, bowiem tych pierwszych raczej nie zainteresują targi motoryzacyjne, za to targi kosmetyczne z pewnością. Dzięki temu sprawiamy, że szanse na zakup naszego produktu, skorzystanie z usługi albo wzięcie udziału w organizowanym przez nas wydarzeniu rosną. Co ciekawe, treść na ekranach można dopasowywać także do… temperatury panującej na zewnątrz. Latem będziemy oferowali lody i zimne napoje, a zimą grzane wino, gorącą czekoladę czy aromatyczną kawę, nie odwrotnie. Ekrany są często wyposażone w czujnik ruchu, dzięki czemu załączają się w momencie, gdy ktoś koło nich przechodzi.
Co mówią liczby i badania o digital signage?
Badania pokazują, że media społecznościowe i Internet mają niebagatelny wpływ na nasz mózg – statyczne treści już nie wzbudzają takich emocji. Odpowiedzią reklamodawców na ten trend są właśnie monitory digital signage – dzięki zmieniającym się obrazom sprawiają, że ponad połowa klientów zapamięta je lepiej od ulotki czy plakatu, a 20% kupi produkt reklamowany na ekranie. To nie wszystkie zalety, ponieważ obsługa systemu daje dużą elastyczność – o ile w przypadku plakatu za każdym razem pojawiają się koszty ich rozmieszczenia oraz wydrukowania, o tyle w przypadku ekranu zmiana bądź poprawa treści dokonuje się w ciągu kilku sekund. O ile początkowe wydatki mogą się wydawać duże, o tyle później pieniądze wrócą na nasze konto, także w postaci zwiększonej liczby sprzedanych produktów bądź usług.